Eco școala
PROIECTUL ECO – ȘCOALA
Școala Gimnazială „Luca Gavril Drăgușeni”
ECO-CODUL: „Sănătate, igienă, stil de viață sănătos!”
Descriere
Încă din anul 2013 școala noastră a aderat la programul național al școlilor eco, patronat de CCDG România. După ani de activitate ecologica avem dreptul sa arboram steagul eco, iar în anul 2023 am primit si trofeul programului. Prin acest program școala își propune cultivarea interesului elevilor și a membrilor comunității locale în vederea cunoașterii, păstrării și îmbunătățirea unui stil de viață sănătos oferind soluții concrete de implicare activă în rezolvarea unora din aceste probleme prin studiul în cadrul orelor de consiliere și orientare, orele de educație socială, educație tehnologică, educație fizică sau prin proiecte educaționale extracurriculare și concursuri.
Programul „Sănătate, igienă, stil de viață sănătos!” Reprezintă un mijloc de conștientizarea a consolidării în rândul elevilor, părinților și a comunității locale a unei atitudini pro în ceea ce privește sănătatea în ansamblul său. Învățând copiii de la cea mai fragedă vârstă importanța propriei îngrijiri, respectarea regulilor de igienă personală, obișnuirea cu un regim rațional de alimentație reprezintă temelia formării unui comportament igienic pe tot parcursul vieții.
Implementarea acestui program va duce la creșterea prestigiului școlii, abordarea acestuia pleacă de la ideea că este bine pentru copiii să înțeleagă de mici că sănătatea nu înseamnă numai absența bolii, ci și un mod de viață echilibrat astfel încât copiii vor învăța de ce și cum să își protejeze sănătatea.
- Formarea și cultivarea interesului pentru problematica sănătății, pentru cunoașterea organismului uman și a funcțiilor vitale printr-o gamă largă de preocupări pe această temă de la activități pe teme de educație pentru sănătate, activități practice și incitante la organizarea și desfășurarea unor concursuri și prezentări concrete.
- Cunoașterea noțiunilor legate de sănătate și boală în vederea dezvoltării armonioase a personalității elevilor prin realizarea de activități ce vor urmări implementarea unui stil de viață sănătos, demonstrații practice, confecționarea de afișe care vor promova urmarea unui stil de viață sănătos pentru întreaga comunitate locală.
- Formarea și cultivarea deprinderilor de igienă, odihnă și recreere.
- Cultivarea necesității de a practica exerciții de menținere a sănătății prin activități concrete realizate în unitatea noastră școlară.
- Elevii devin protagoniștii propriei educații sănătoase.
Școala are de câștigat prin:
- participarea la un program educativ de formare la elevii de astăzi a unor deprinderi și abilități sănătoase și militarea pentru un stil de viață sănătos și echilibrat
- creșterea gradului de conștientizare și responsabilizare a elevilor, cadrelor didactice și a membrilor comunității locale pentru adoptarea unei vieți sănătoase și a unui stil de viață echilibrat.
- colaborarea cu consiliul local, cu comitetul de părinți sau cu alte instituții abilitate pentru promovarea unui stil de viată sănătos, dezbateri, participarea la concursuri tematice
- recunoașterea internațională. Certificatul Mondial de Eco –Școala și Steagul Verde fiind simbolul dezvoltării durabile.
Cadrele didactice:
- se remarcă într-un program internațional care funcționează de mai mulți ani în lume, dar și în România
- înțeleg mai bine problemele de sănătate și impactul asupra propriei persoane dar și asupra celor din jur.
- implicarea activă și de lungă durată atât pentru prevenirea cât și pentru promovarea unui stil de viață sănătos în rândul tuturor
Prin activitățile propuse se urmărește:
- conștientizarea și prevenirea bolilor de la vârste fragede
- implicarea activă a tuturor participanților la procesul instructiv-educativ prin igienizarea optimă și păstrarea unui mediu cat mai curat.
- obținerea unor lecții importante de la specialiști cu privire la prețuirea propriei sănătăți dar și semenilor noștri.
ŞAPTE ELEMENTE ESENŢIALE
- Comitetul ECO Școala:
Acest comitet este alcătuit din elevi si parinti la gradinita coordonati de angajatii scolii si reprezentanti ai diferitelor institutii care iubesc sănătatea și sunt conștienți că este mai important să previi decât să tratezi.
2. REPREZENTANȚI AI PARTENERILOR:
- reprezentantul părinților;
- Dispensarul uman Draguseni;
- reprezentantul primarului si consiliului local;
3. ELEVI SI PARINTI
- Analiza problemelor de mediu:
- Stil de viață mai putin sanatos in cadrul unității noastre școlare pentru un numar destul de mare de elevi.
- Igiena necorespunzatoare a unor copii.
- Managemantul deseurilor defectuos la nivel de comunitate.
- Curtea scolii inca nefinalizata.
- Plan de acțiune:
- Scop unic: Promovarea prin stil de viață sănătos si amenajarea spatiului natural apropiat a respectului față de viață personală, sănătatea proprie și a celorlalți.
- Teme anuale:
- Sanatate/ stil de viata sanatos
- Gunoiul menajer
- Curtea scolii
- Monitorizarea și Evaluarea
Este realizată de echipe mixte (cadre didactice și elevi) care urmăresc:
- asigurarea spălatului pe mâini în fiecare pauză a elevilor și profesorilor
- întreținerea curățeniei claselor ți a holurilor școlii.
- realizarea de postere, afișe a unui colț de sănătate în cadrul unității școlare.
- stimularea prin premii a câștigătorilor concursurilor desfășurate.
Aceste echipe:
- Urmăresc periodic modul în care sunt desfășurate activitățile din planul de acțiune, propunând măsuri pentru cei care au o atitudine necorespunzătoare față de mediul în care învață
- urmăresc realizarea indicatorilor propuși.
- Popularizează rezultatele obținute prin afișarea diplomelor și fotografiilor la panouri.
- Informează comunitatea locală și ceilalți parteneri asupra realizării obiectivelor propuse.
Evaluarea rezultatelor va ține cont de:
- modul de îndeplinire a acțiunilor întreprinse
- lunar se va analiza modul de îndeplinire a sarcinilor pe comisii
- evaluarea financiară prin care se dovedește programul viabil (realizarea bilanțului de venituri și cheltuieli, prezentarea acestuia comitetului Sănătatea și păstrarea dovezilor la dosarul programului);
- premierea câștigătorilor concursurilor Clasa ECO
- Curriculum
Educația pentru sănătate constituie o prioritate privind educarea tinerilor fiind implementată în programa școlară la disciplinele de învățământ-cultură civică, ed. socială, dezvoltare personală, anatomie, ed. tehnologică, consiliere și orientare.
Având în vedere că nici un demers educativ nu este suficient dacă nu are aplicabilitate practică toate cadrele didactice se vor implica în activitățile propuse.
Matematică
- proiectarea și efectuarea de sondaje
- colectarea rezultatelor și prezentarea lor prin grafice
- efectuarea calculelor matematice
- gestionarea finanțelor
- dezvoltarea unor tipuri de proiecte / realizarea de cercetări cu conexiuni internaționale să realizeze panoul sănătății.
- să confecționeze articole de îmbrăcăminte din fructe și legume în cadrul Carnavalului Fructe și Legume
- realizarea și imprimarea diplomelor pentru concursuri
- asigurarea diseminării informațiilor prin realizarea de prezentări PPT care vor fi vizionate la dezbateri.
- participarea la acțiuni de voluntariat pe teme de sănătate.
Limbă și Comunicare, Om și sănătate, Arte
- discutarea diferitelor aspecte ale problemelor de mediu⁏
- redactarea proceselor verbale în timpul întâlnirilor⁏
- scrierea scrisorilor către: politicieni, autorități educaționale, consilieri, lideri comunitari, editori de ziare, persoane de afaceri etc.⁏
- dezvoltarea unor tipuri de proiecte / realizarea de cercetări cu conexiuni internaționale.
- realizarea de momente pe teme de educație pentru sănătate
- articole despre importanța sănătății în revista școlii: La Porțile Gândului
- redactează împreună cu elevii codul SĂNĂTATE
- monitorizarea și evaluează activitățile programului
- elaborează regulamentele concursurilor, stabilește juriul, coordonează, monitorizează și evaluează desfășurarea acestora.
- realizarea atelierelor de studiu și a parteneriatelor cu instituții abilitate
- se implică în realizarea de desene, postere, afișe la activități din cadrul programului
Religie
- conștientizarea faptului că mediul este un dar de care trebuie să se bucure întreaga umanitate⁏
- luând în considerare diferite modalități prin care copiii pot dezvolta simțul artistic al creației⁏
- conștientizarea faptului că acțiunile iresponsabile ale unei persoane pot avea un impact negativ asupra celorlalți⁏
- dezvoltarea unor tipuri de proiecte / realizarea de cercetări cu conexiuni internaționale.
Știinte Sociale
- citirea / realizarea hărților școlii și ale localității în scopul evidențierii locațiilor importante⁏
- înțelegerea modului în care oamenii interacționează cu mediul⁏
- utilizând fotografii, documente, precum și alte surse de informații pentru a afla cum s-au schimbat anumite locuri și stiluri de viață de-a lungul anilor⁏
- dezvoltarea unor tipuri de proiecte / realizarea de cercetări cu conexiuni internaționale.
Știintele Naturii
- făcând observații și colectând date despre o problemă de mediu⁏
- explorând diverse habitate și adaptările plantelor și animalelor care trăiesc în ele⁏
- investigând diferite materiale și modul în care sunt utilizate⁏
- monitorizarea consumul de energie, pierderea și conservarea⁏
- dezvoltarea unor tipuri de proiecte / realizarea de cercetări cu conexiuni internaționale.
Informatică
- folosirea de software pentru realizarea unor tabele (Excel etc.) în scopul organizării și prezentarea rezultatelor cercetării⁏
- folosirea de software pentru publicarea de rapoarte⁏
- folosirea de software pentru realizarea unor prezentări despre proiecte specifice⁏
- dezvoltarea unor tipuri de proiecte / realizarea de cercetări cu conexiuni internaționale.
Educație tehnologică
- proiectarea și construirea unui punct de separare a deșeurilor pe baza proprietăților variate ale diferitelor tipuri de deșeuri⁏
- proiectarea și realizarea unui compost al deșeurilor⁏
Educație plastică
- realizarea unor picturi și sculpturi pentru a înfrumuseța școala⁏
- crearea de postere, pliante, autocolante și insigne pentru a sprijini campaniile⁏
- organizarea de festivaluri de artă și expoziții care sărbătoresc progresul școlii în a deveni Eco-Școală⁏
- dezvoltarea unor tipuri de proiecte / realizarea de cercetări cu conexiuni internaționale.
Diriginții si invatatorii
- introduce în planificarea semestrială cate două ore de educație pentru sănătate.
- monitorizează realizarea panoului de Sănătate în fiecare sală de clasă;
- realizarea de expoziții și postere
- Implicarea și informarea comunității locale
Se realizează prin:
-Realizarea panoului Sănătate și a paginii Eco școala pe site-ul școlii.
-Note informative și anunțuri legate de desfășurarea unor activități.
-Realizarea paginii ECO-SĂNĂTATE în revista școlii.
-albumul Eco de pe facebookul unitatii noastra scolare;
-Organizarea unei zile de acțiune comuna pe linie de sanatate si igiena cu implicarea întregii comunitati (sănătate și alimentație in Săptămâna Altfel si in Saptamana verde)
- Eco-codul: „Sanatate, igiena, stil de viata sanatos!”
REZULTATELE PE TERMEN LUNG IMPUSE DE PROGRAM
Potențialul educativ al programului Un stil de viață sănătos la toți ne-ar fi de folos prin caracterul său interdisciplinar și pluridisciplinar este incontestabil deoarece contribuie la formarea și urmarea unui mod de viață sănătos și o dietă alimentară echilibrată.
Acest program își propune învățarea unei atitudini responsabile a elevilor și profesorilor deoarece sănătatea înseamnă mult mai mult decât absența bolii. Este un proces ce contribuie la bunăstarea și echilibru. Sănătatea înfrumusețează mediul în care trăim și în cel în care activăm. Jumătate de viață, omul consumă sănătatea sa pentru a câștiga toți banii pentru ca să-și reîntoarcă sănătatea pe care a pierdut-o. Sănătatea nu se poate oferi cuiva în dar, nu se poate cumpăra, nici chiar să o moștenim nu e posibil- ea trebuie doar păstrată.
Programul promovează:
-conștientizarea adoptării unei vieți echilibrate și a unui stil de viață sănătos;
-responsabilizarea tuturor în a consuma un fruct și o legumă pe zi;
-creșterea gradului de implicare în problemele comunității locale legate de adoptarea unui stil de viață sănătoasă printr-o implicare activă în ceea ce privește promovarea unei alimentații echilibrate.
-cooperarea și mobilitatea elevilor și cadrelor didactice,punându-se mult accent pe schimbul de informații și de experiențe promovând un mod de viață sănătos, echilibrat și sigur.
În primul rând avem în vedere implementarea unui stil de viață sănătos și a unei diete echilibrate prin implicarea activă a tuturor participanților la procesul instructiv-educativ, părinți, elevi, profesori și comunitatea locală.
Putem constata că este o problemă globală faptul că generațiile din ziua de astăzi nu mai sunt preocupate atât de mult de propria alimentație.
Dorim ca prin introducerea acestui program să convingem copiii, profesorii și părinții importanța unei alimentații echilibrate și sănătoase.
Fructele și legumele au un rol esențial in ceea ce privește o creștere frumoasă și armonioasă a întregii omeniri.
Un fruct pe zi ne ajută să fim mai frumoși,mai sănătoși și mai veseli.
Cunoașterea importanței de a consuma fructe și legume în mod regulat și mai ales în rândul copiilor și nu numai.
Școala are un rol important în ceea ce privește realizarea educației pentru sănătate, iar în cadrul disciplinelor de ed. socială, cultură civică, ed. tehnologică, ed. fizică se pune un accent important în acest sens.
Prin programul de eco sanatate promovat de noi abordarea sănătății în ansamblul ei face o legătură concretă și vizibilă între toate persoanele implicate iar prin acțiunile care vor fi realizate vom realiza o educație despre sănătate, prin sănătate și pentru sănătate.
Împreună și doar împreună vom reuși să punem propria sănătate și stilul de viață pe care îl abordăm în prim plan deoarece sănătatea este singura care nu poate fi cumpărată cu bani.
Programul „Sanatate, igiena, stil de viata sanatos” credem noi, este în măsură să ajute la conștientizarea tuturor că a mânca sănătos este un beneficiu vital pentru o creștere armonioasă și dobândirea unei sănătăți de fier. O alimentație nesănătoasă și un stil de viață haotic nu este soluția pe care ne-o dorim pentru copiii noștri, vrem copiii sănătoși, plini de vitalitate și fericiți!
Să mâncăm sănătos ar trebui să fie deviza noastră, a tuturor. Știm cu toții despre efectele negative asupra organismului a unei alimentații nesănătoase, iar consecințele sunt numeroase: creșterile excesive în greutate, probleme acute de sănătate etc.
Să ne alăturăm cu toții în protejarea propriei sănătăți! Frumusețea izvorăște din interior, iar un interior frumos înseamnă și un stil de viață adecvat!
Un fruct, o legumă în alimentația fiecăruia ne va face mai fericiți și sănătoși!
Copiii corect alimentați înseamnă o generație fericită!
FACEBOOK:https://www.facebook.com/media/set/?set=a.314467679030153&type=3
YOUTUBE: https://studio.youtube.com/playlist/PLqyUcaC9nz-2v0WupEapwOz3W6nn3Akcm/videos